Tuesday, March 27, 2012

Missing Them So Much...Much...More...

Kini baru aku rasa betapa sunyi hidup aku tanpa mak dan abah... Walaupun hanya untuk sebulan, tapi waktu yang singkat itu cukup untuk memberi pengajaran kepada aku betapa aku cukup kehilangan mereka. Timbullah rasa menyesal bila aku selalu melawan cakap mereka. Aku selalu buat mereka sedih dengan sikap aku. Baru kini aku sedar aku banyak menyakiti hati mereka.





Balik kampung.....
Rumah kosong.... Emak takde...Abah pun takde....
Selalunya...sampai rumah je...emak bukakan pintu... tolong punggah barang aku dari kereta masuk ke rumah...mak dah siapkan makanan yang sederhana tapi sedap sangat... Siap dengan air panas untuk minum sekali. Layanan mak pada kami memang high class. Jumpa emak je aku terus bercerita itu dan ini pada emak...Kadang-kadang sampai aku lupa nak salam tangan, peluk dan cium emak. Emak dah tertidur barulah aku peluk dan cium emak.

Tak kiralah cerita apa pun. Semua aku kongsi pada emak. Walaupun mengantuk emak tetap setia mendengar cerita aku. 
Tapi kali ini aku balik ke kampung.... Kena buka mangga pintu sendiri... Sampai rumah takde apa-apa makanan...Tak masak pun sebab sampai rumah dah penat. Last aku makan tengah hari. Memang lapar... Tapi takde feel nak makan. Takde orang yang sudi dengar cerita aku. Sampai rumah terus masukkan barang...mandi dan baring depan tv je. Memang suasana yang cukup membosankan. 

Setiap kali nak tidur mesti aku nangis sebab rindu kat mak. tak kiralah malam or tengah hari. Terbayang muka emak je...nasib baik ada selimut mak yang belum cuci. Dan nasib baik kak yong tak jumpa selimut tu. Kalau kak yong jumpa mesti dia dah masukkan dalam washer machine... Kira selimut tu je lah yang terselamat. Selimut tu je la yang dapat aku peluk dan cium. Masih ada bau emak lagi. 

Ya Allah....Aku rindu emak..... Setiap kali nak tidur...selimut tu lah yang aku peluk. Huhuhuhuhu...aku dah lame tak menangis... Sekarang ni setiap hari aku menangis sebab rindu kat emak sangat. 

Kesian mak sebab sebelum ni aku selalu tinggalkan dia. Dia pernah cakap dulu... emak ni anak semua perempuan... Bila semua dah kahwin dah tinggal emak dengan abah je lah kat rumah ni. dis selalu cakap macam tu sambil ketawa. Bila sekarang aku teringat semula kata-kata dia, kat ofis pun aku boleh menangis. Murah betul air mata aku sejak akhir-akhir ni. Dalam hati terfikir jugak aku... Dapatkah aku menjaga emak dan abah sepertimana dia menjaga aku sehingga sekarang ni seperti mana dia menjaga aku? Memang dia tidak mengharapkan aku untuk menjaga dia... Tapi aku faham maksud disebalik kata-kata dia. Bila dia cakap macam tu aku terasa sangat. Sampailah aku duduk sorang-sorang kat rumah, aku terfikir semua tu. 

Sabarlah wahai hati.....

No comments:

Post a Comment

thanx for the comment...

Blogger templates

Popular Posts